Pages

Wednesday, July 27, 2011

backup1

1

Discussion with A Tiny drop of Sri Saddhammaop




  • @ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma අපි එදිනෙදා දකින ජාති දුක, ජරාව, මරණය පෙර නොඇසූ විරූ දහමක් වන්නෙ කෙසේද?

    දම්සක් පැවතුම් සූත්‍රයට අනුව ජාති දුක, ජරා දුක, මරණ දුක ආදි පෙන්වන දුක්, බුදුපියාණන්වහන්සේ "පෙර නොඇසූ විරූ දහමක් (පුබ්බෙ අනනුස්සුතේසු ධම්මේසු)" යයි ගෙන හැර දැක්වූයේ ඇයි. අන්‍යාගමික හෝ බුද්ධශාසනයෙන් පිට ඉන්න කෙනෙක්ගෙන් ඇහුවොත් (ඕනම පොඩි එකෙක් පවා) "ඔබට මරණයට පත්වීම, එසේ නොමැතිනම් වයසට යාම දුකක්ද සැපක්ද" කියා ඇහුවොත් කුමක් කියයිද? අනිවාරය‍යෙන් කියයි... "සැපක් කොහෙද දුකක් මිසක්" ඉතින් මේ හීනවූ, ග්‍රාම්‍ය වූ , පෘථක්ජනවූ , අනාර්‍යවූ අයටත් තේරෙන දුකක් ගැන කියන්නද බුදුපියාණන්වහන්සේ අනන්ත සංසාරේ පාරමිතා පුරාගෙන ආවේ ?.. 


    අනික මේ "දුක" සූත්‍රයේ තිබ්බ පලියට .. පොතේ තිබ්බ පලියට.. කටපාඩම් කරගත්ත පලියට... අපිට ඒ බුදුපියාණන් පෙන්නා දුන් "දුක පිළිබඳ ඥාණය (දුක්ඛේ ඥාණං), දුක ඇතිවීම පිළිබඳ ඥාණය (දුක්ඛ සමුදය ඥාණං), දුක නැති කිරීම පිළිබඳ ඥාණය (දුක්ඛ නිරෝධ ඥාණං), දුක නැතිකිරීමේ මාර්ගය පිළිබඳ ඥාණය (දුක්ඛ නිරෝධගාමිණි පටිපදා ඥාණං)" ලැබෙනවාද.. 
    සාවධානයෙන් මේ වටිනා දහම් දෙසුමට සවන් දෙමු... ගැටය ලෙහා ගමු.

    Tissa Mahima Senanayake මේ ධර්ම දේශනාවේ කියවෙනවා 'ඇත' යන්නත් 'නැත' යන්නත් අන්ත බැවින් යමක ස්ථිරද නැද්ද යන වග සොයන්න එපා කියා . නමුත් ඒ සමගම හරයක් ඇත්ද නැතිද යන්න සොයා බලන්න කියයි. ඉතින් හරයක් ඇත්ද නැතිද යන වග අන්ත වලට අසු නොවන්නේ කෙසේද?

    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma @Tissa
    ඔබට පැටලිලා තියෙන්නේ. ඔබ දක්වු අදහසක් මෙම ධර්ම දේශනාවේ නැහැ. ඔබ දක්වා පෙන්වා තියෙන්නේ තැන් තැන් වලින් එකතු කරපු අදහස් වල කොටස්. (සමහර විට මෙය අසන අවස්තාවේ නින්ද යන්න ඇති .


    Tissa Mahima Senanayake ජීවිතය යනු මුලාවකි. එම මුලාවෙන් නිදහස් වූ රහතුන් ජිවත් වන්නේ නැත. ඔවුන් මරණයෙන්ද නිදහස් බැවින් ජිවිතයේ හරයක් හරයක් නැතයි කියා මරණයට සුදානම් නැත. 
    ගිහි සැප සහ කෙලෙස් නිවනට බාදාවක් යයි සිතන පෘත ජනයෝ ගිහි සැප අත හැර දමා තපසට යති. කෙලෙස් සහිත වූ සෝවාන් මාර්ග පල ලාභියා අඩුවකින් තොරවම ගිහි සැප විදිති.

    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma @Tissa
    මට ඔබතුමා පැටලිලා තියෙන තැනත් හොයා ගන්න ටිකක් අමාරුයි. ඒක නිසා පැහැදිලි පිලිතුරක් දෙන්න බැහැ. අර මෛත්‍රි බුදුන් කියා හිතන් ඉන්න අංකල්ගෙත් තියෙන්නේ ඔය වගේ අදහස්.


    Tissa Mahima Senanayake මේ දේසනාවේ කියනවා රහතන් වහන්සේලා ජීවිතය හරයක් නැති බව දන්නා නිසා ඕනෑම විටක මරණයට සුදානම් කියල. මම කියන්නේ ජීවිතය මරණය යනු මුලාවක් විතරයි. සත්‍ය නොවෙයි. ඉතින් රහතන් වහන්සේලා ජිවිතයෙන් සහ මරණයෙන් නිදහස් වෙලයි ඉන්නේ. එකයි මම කිවුවේ රහතන් වහන්සේලා ජිවත් වෙන්නේත් නැහැ මැරෙන්නෙත් නැහැ කියල. එක මගේ අදහසක් නොවෙයි. එක සත්‍ය නොවෙයි ද?


    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma @Tissa
    << මම කියන්නේ ජීවිතය මරණය යනු මුලාවක් විතරයි. සත්‍ය නොවෙයි. ඉතින් රහතන් වහන්සේලා ජිවිතයෙන් සහ මරණයෙන් නිදහස් වෙලයි ඉන්නේ. එකයි මම කිවුවේ රහතන් වහන්සේලා ජිවත් වෙන්නේත් නැහැ මැරෙන්නෙත් නැහැ කියල. එක මගේ අදහසක් නොවෙයි. එක සත්‍ය නොවෙයි ද?>>

    නැහැ මේක සත්‍ය නෙමෙයි. මේවා ඔබේ අදහස් නෙමෙයි නම් කාගෙද මේ අදහස් ?


    Tissa Mahima Senanayake එක මගේ අදහසක් නොවෙයි, දැකීමක්. මම දකිනවා රහතුන් වැඩ සිටින තැන. කාලයෙන් නිදහස් වූ තැන ජිවත් වීමක් තිබෙන්නේ කෙසේද?


    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma ඔබ ප්‍රකාශ කරන දේවල් මේ කිසිම දේශනාවකට අදාල වන දේවල් නෙමෙයි.


    haaminda Wijekoon තිස්ස මහතානනි, ඔබගේ මුල් ප්‍රශ්නයට පැහැදිලි පිලිතුරක් දීමට‍ය් මගේ මේ උත්සාහය. 

    අපගේ අභ්යන්තරයේ යථා ස්වභාවය දැකීම හෙවත් ධර්මය දැකීම යනු ප්‍රඥා ඇසින් අප දෙසම හැරී බැලීමේ ආර්ය පර්යෙශනයය්. එසේ නොකොට අපට හුරු පුරුදු සංකල්ප තුලින් ධර්මයේ පෙන්නුම් කරන දේවල් විග්‍රහ කිරීම මගින් ඒවා තේරුම් ගැනීමට ගියහොත් නිතැතින්ම අප වැටෙන්නේ කිසිදාක දෙහි රස නොබලා දෙහි රස ගැන විශ්ලේශනයක යෙදෙන අයෙකුගේ තත්වයටය්. 

    මෙතැන සාරවත් කියා ගත හැකි දෙයක් ඇතිද නැතිද කියා විමසන්නේ අප ආස්වාදය කියා හන්දුන්වන දෙයෙහිය. මෙම ප්‍රශ්නයට පිලිතුර අපට නුවනින් විමසා දැකගත හැකිය. හරයක් ඇතිද නැතිද යන වග අන්ත වලට හසු නොවන්නේ ඒ නිසය්. හුදු සංකල්ප විශ්ලේශනයක යෙදුනහොත් මෙය වුවද අන්තයකට හරවාගත හැකිය. 

    ආස්වාදය සැපක්ද දුකක්ද ආදී වශයෙන් විනිවිද බැලීමක යෙදීම තුලින් ආස්වදයෙහි යථා ස්වභාවය සොයා ගනීමට මෙම කමටහන අපට උපකාර වේ. 



    Tissa Mahima Senanayake thanksChaminda ඔබේ විග්‍රහයට. අපගේ පර්යේෂණය වියයුත්තේ ආස්වාදය සැපක්ද දුකක්ද ආදී වශයෙන් විනිවිද බැලීමද නැතිනම් ජාති ජරා වියදී සහ මරණ වලට හේතුව සෙවීමද?

    ලෝකය තුල හරයක් තිබේද නැද්ද යන බව සෙවීමට ලෝකයක් තිබේද? මම නම් ලෝකයක් නැති බව ඉන්ද්‍රියන් ඉක්මවා දුටුවෙමි. ඔබ තවමත් හරයක් තිබේදැයි සොයන්නේ ඉන්ද්‍රියන් තුලින් දකින ලෝකයේද?


    Chaaminda Wijekoon තිස්ස මහතානෙනි, ඔබගේ පැනය ඉතාමත්ම වැදගත් එකකි. මා ඉදිරිපත් කරන මේ අදහස "අපක්ශපාතීව" විමසා බලන් මෙන් ඇරයුම් කරමි.

    ජරා මරණ යනාදිය රහතුන්ටද පැමිණේ. එනමුත් දුක් නැති කර අති බැවින් එම ලෝක ස්වභාවයන් නිසා ඔවුන් තුල චිත්ත පීඩා අති නොවේ. ආර්ය පර්යේශනයක යෙදෙන අපගේ අරමුන විය යුත්තේ ලෝක ස්වභාවයන් හමුවේ නොසෙල්වෙන රහතුන්ගේ මානසිකත්වය උදාකර ගැනීමය්. එසේ නොමතිව අජරාමර ආත්ම භාවයක් සෙවීම නොවේ. 

    ජරා මරණ ආදිය නැති කල නොහැක. එනමුත්, ඒවායින් අසහනයට පත්වෙන සුලු චිත්ත ස්වභාවය නැති කල හැක. එමනිසා සෙවිය යුත්තේ ජරා, ව්යාදි, සහ මරණ වලට හේතුව නොව ඒවායින් අපට චිත්ත පීඩා ඇති වීමට හේතුවය්. මෙම දේශනයට විමර්ශනාත්මකව හා අපක්ශපාතීව සවන් දුනහොත් එය පැහදිලි වනු අත.

    ඇලීම අති තැන ආස්වාදයක් ඇත. ජරා මරන ආදිය දුක් වන්නේ ජීවත් වීම යය් කියා අප වින්දිමින් සිටින ආස්වදයට බාධාවක් ඇතිවන බැවිනි. හරයක් අත්ත්දැය් සෙවිය යුත්තේ එම ආස්වදයෙහිය. එයට හේතුව එහි හරයක් නැති බව දැකීම තුලින් අපගේ අවිද්යාව දුරුවී නිරායාසයෙන්ම අප ආස්වාදයට බැන්ද තබන බන්ධනයන්ගෙන් නිදහස් වන බැවිනි.


    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma ජරා මරණ යනාදිය රහතන් වහන්සේට පැමිනෙන්නේ පෙර අවිද්‍යාවෙන් හොදයි, සාරයි කියා ගොඩ නගා ගත්ත කයටයි. ඒ තමයි උන්වහන්සේගේ අන්තිම දුක.

    නමුත් උන් වහන්සේගේ පරිනිර්වානයෙන් පසු දෙවියන් සහිත, බඹුන් සහිත, මාරයන් සහිත මේ තුන් ලෝකයේම උන් වහන්සේව පනවන්න තැනක් නැහැ.

    Tissa Mahima Senanayake එක තමයි මම කියන්නේ ජාති ජරා වියාධි මරණ වලින් නිදහස් වෙන මාර්ගය තියෙන්නේ බුද්ධ සසනයක විතරයි කියල. බුද්ධ සාසනයෙන් පිටත කිසි කෙනෙක් ජාති ජරා වියාධි මරණ වලින් නිදහස් වීමක් නොදකින බැවින් ඔවුන් "ජරා මරණ ආදිය නැති කල නොහැක" යයි දේශනා කරයි.
    about 9 months ago · Report
  • Please join with discussion to reveal the truth.
    about 9 months ago · Report
  • මටනම් ඒ ගෑන හිතෙන්නේ මෙහෙමයි. අපේ අතේ අසුචී ගොඩක් ගෑවුනවිට එය වහා ඉවත්කරනොදමා ඒගෑන විමර්ශනාත්මක ඈසක් ඈතිකරගෙන දෑඩි දුර්ඝන්දයද හමුවේ නොනවතින විමර්ශනයක යෙදෙන අයුරුයි.මෙය ලියු මාද තවමත් එසේම යෑයි විටෙක සිතේ.
    about 9 months ago · Report
  • Then the question is what to remove or who is going to remove.When try to remove we find there is no "I" to do so.But still death exist.Whole world is created due to "I".No ones here to help but from the sensed world 'I" have buddha and Buddha also can't help us.What do you see here Dr.Tissa
    about 9 months ago · Report
  • බෞද්ධයෝ එක කොටසක් බුදුන් වහන්සේට මරණය පටවති. තව කොටසක් රහතන් වහන්සේලාට ජාති ජරා වියාධි පටවති.
    about 8 months ago · Report
  • Chaaminda Wijekoonමගේ ගුරුවරයා බුදුන් වහන්සේය. 
    ඔබගේ ප්‍රශ්නය මට පැහැදිලි නැත. ලෝකය යනුවෙන් ඔබ අදහස් කරන්නේ කුමක්ද? අපට බැලූ බැල්මට සන්තතික හා ස්ථිර සේ පෙනෙන්නට ඇති දෑ සම්මුතියෙන් අපි ලෝකය ලෙස හන්දුන්වමු. එනිසා සම්මුත්ති වශයෙන් ගත් කළ ලෝකයක් ඇත. සැබැවින්ම ලෝකය යනු මොහොතින් මොහොත වෙනස් වෙමින් පවතින ප්‍රවාහයක් වුවද, ප්‍රායෝගිකව එදිනෙදා කටයුතු කිරීමේදී සන්නිවේදන පහසුව තකා සම්මුතියෙන් අප විසින් ලෝකයක් ඇතය් සලකා කටයුතු කරනු ලැබේ.

    අප විසින් ලෝකය තමන් කැමති සේ පවත්වා ගැනීමේ උත්සාහයක යෙදෙන්නේ එය ඵල රහිත ක්‍රියාවක් බව හරිහැටි නොදකින නිසාය. 

    මේ අනුව ඔබ ලෝකය පිලි නොගන්නේය යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ කුමක්දැය් කරුණාකර පහදා දෙන්න. නිවන තිබෙන්නේ ලෝකයෙන් එතෙරය යනුවෙන් ඔබ අදහස් කරන්නේ කුමක්ද? සම්මුති ලෝකයේ යථා ස්වභාවය හරිහැටි දුටු විට අප තුල ඇති වන ලෝභ, ද්වේශ, හා මෝහ යන ගිනි වල නිවීම නිවනය්. ඒ හැර වෙනත් නිවනක් තිබේද
    about 8 months ago · Report
  • බුදුන් වහන්සේ ගුරුවරයෙක් නොවෙයි. ගුරුවරයා ධර්මය උගන්වයි. බුදුවරයෙක් ධර්මය උගන්වන්නේ නැත. බුදුන් ලෝකයේ වැඩ නොවසන බැවින් බුද්ධ වචනය බාහිරෙන් දාගන්නට නොහැකිය. 
    ඔවු සම්මුති වශයෙන් ගත කල ලෝකයක් ඇත. නමුත් සම්මුතිය සත්‍ය නොවෙයි නේද? ඉතින් සතය් නොවන ලෝකයේ පැවැත්මක් ගැන සොයන්නේ මුලාවට පත් වුවන් නොවද? "අප විසින් ලෝකය තමන් කැමති සේ පවත්වා ගැනීමේ උත්සාහයක යෙදෙන්නේ එය ඵල රහිත ක්‍රියාවක් බව හරිහැටි නොදකින නිසාය" යයි ඔබ කියයි. මමද ඔබගේ අදහසට එකග වෙමි. නමුත් ඔබ මෙසේද කියයි. "අපගේ ඉන්ද්‍රියයන් හයට හසු වන කිසිවක "සාරවත් යැය් ගත හැකි" හෙවත් අප විසින් කැමති විය යුතු කිසිවක් නැති ස්වභාවයය්. මෙම නිසරු බව පැහදිලිව දකින්නා එම නිසරු දෙයට ඇලීම ඇති කරවන අවිද්යාවෙන් මිදීමට උත්සාහ ගනී." 

    සම්මුතියෙන් සාදා ගත් ලෝකයේ නිසරු බව සොයන්නේ ඇයි? අපගේ දැකීම විය යුත්තේ ලෝකයේ නිසරු බව ද නැතිනම් ලෝකයක් නැති බවද? ලෝකයක් නැති බව දුටු කෙනෙක් එහි සරු නිසරු බව සොයනවද? එම සෙවීම විහිළුවක් නොවේද? 
    මම ලෝකය පිළිගන්නේ වත් පිලි නොගන්නෙවත් නැත. එම දෙකම අන්ත වෙයි. මම ලෝකය දුටුවෙමි. ලෝකය දැක ලෝකයෙන් එතෙර වූවෙමි. ජරා මරණ තිබෙන්නේ සම්මුතියෙන් සාදා ගත් ලෝකය තුල නොවේද? ලෝකයෙන් එතෙර වූ පසු තව දුරටත් උප්පත්තිය සහ මරණය තිබේද? ජිවත් වීමක් තිබේද? ලෝභ, ද්වේශ, හා මෝහ යන ගිනි වල නිවීම ආයාසයකින් තොරවම සිදු වෙයි. ඇයි? ඔබ පුද්ගල දෘෂ්ඨිය නිසා ලෝභ, ද්වේශ, හා මෝහ යන ගිනි වල නිවීම වලට අයිතිය කියයි. ලෝකයෙන් එතෙර වූ පසු ලෝභ, ද්වේශ, හා මෝහ යන ගිනි වලට අයිති කාරයෙක් නැත. පුත්ගල දෘෂ්ඨියෙන් නිදහස් සෝවාන් පල ලාභියා ලෝභ, ද්වේශ, හා මෝහ යන ගිනි නිවීම ට කිසිම වෙහෙසක් ගන්නේ නැත. 

    මෙම සටහන ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් විසින් කපා දමන ලදී.) 
    about 8 months ago · Report

    2

    Topic: ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma සමග කරන ලද සාකච්චාවක කොටසකි.


    මෙහි පහත දැක්වෙන්නේ මම 'ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma'

    සමග කරන ලද සාකච්චාවක කොටසකි. මගේ සටහන් ඔවුන් විසින් කපා දමන බැවින් තව දුරටත් සාකච්චාව ඉදිරියට ගෙන ය නොහැක. සත්‍ය සෙවීමට කැමති ය වෙනුවෙන් මෙහි එම සටහන තබමි.

    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma කුමන අර්ථයෙන්ද අනිච්ඡ කියන්නෙ?

    බුද්ධ දේශණාවේ මෙහෙම තියෙනවා, "ලෝකය අනිච්ඡ සේ දකින්නෙ අනුලෝමක්‍ෂාන්තියට පත්වන්නේය, නිවන නිච්ඡ සේ දකින්නේ සම්‍යත්ත නියාමයට බස්නේය. සම්‍යත්ත නියාමයට පත් කෙනෙක් සෝවාන්, සකෘදාගාමි, අනාගමි අරිහත් ඵලයට පත් වන්නේමය. අනුලෝමක්‍ෂාන්තියට නොපත් කෙනෙක් සම්‍යත්ත නියාමයට බස්නේය යන්න සිදු නොවන්නකි. සම්‍යත්ත නියාමයට නොපත් කෙනෙක් සෝවාන්, සකෘදාගාමි, අනාගමි අරිහත් ඵලයට පත් නොවන්නේය".

    Tissa Mahima Senanayake ඔබගේ ගුරුවරයා අනිච්ච ලෙස හදුන්වන්නේ කුමක්ද ? පැහැදිලි කරන්න.

    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma @Tissa
    බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කල එක් ආකාරයක් තමයි මෙතන තිබෙන්නේ. ඔබ අසන ප්‍රශ්න වලින් පෙනි යන්නෙ ඔබගේ ඥාණයේ අඩුපාඩුවක් නිසා හෝ රෝගයක් නිසා හෝ මෙය වැටහි නැති බවයි. 

    නොඑසේ නම් අනිච්ඡ ගැන සදහන් විස්තරය අසා කුමක්ද අනිච්ච ලෙස හදුන්වන්නේ කියා අසන්නේ නැත.

    Tissa Mahima Senanayake Sorry my dear. I have not enough signal (internet) to listen to it. just I need the meaning of the අනිච්ච. 
    අනිච්ච යන්නෙහි තේරුම 'තමන් කැමති සේ නැත' යනුවෙන් ලියා තිබෙනු මම දැක ඈත. එය හරිද?

    Chaaminda Wijekoon මට වැටහෙන ආකාරයට මෙම දේශනාවේ අනිච්ඡ යනුවෙන් හන්දුන්වන්නේ අපගේ ඉන්ද්‍රියයන් හයට හසු වන කිසිවක "සාරවත් යැය් ගත හැකි" හෙවත් අප විසින් කැමති විය යුතු කිසිවක් නැති ස්වභාවයය්. මෙම නිසරු බව පැහදිලිව දකින්නා එම නිසරු දෙයට ඇලීම ඇති කරවන අවිද්යාවෙන් මිදීමට උත්සාහ ගනී.

    "තමන් කැමති සේ නැති" දෙය අනිච්ඡ යැය් ගත හැකිද? එසේනම්, සියල්ල අනිච්ඡ බැවින් තමන් කැමති සේ ඇති දේවල් කිසිවක් තිබිය නොහැකිය් නේද?

    ශ්‍රී සද්ධර්මයෙන් බිඳක් - A Tiny Drop of Sri Saddhamma@Chaaminda
    <<"තමන් කැමති සේ නැති" දෙය අනිච්ඡ යැය් ගත හැකිද? එසේනම්, සියල්ල අනිච්ඡ බැවින් තමන් කැමති සේ ඇති දේවල් කිසිවක් තිබිය නොහැකිය් නේද?>>

    මේ ලෝකයේ සියලුම දේවල් වල ඉස්තිර නැති ස්භාවයක් තිබෙනවා. ඒ නිසාම ලෝක සත්වයා ගෙවිලා වැනසිලා යන දේවල් තමන් කැමති සේ පවත්වා ගන්න උත්සාහයක යෙදෙනවා. 

    ලෝක ඉපදුන දා සිට මියයන තුරුත් උත්සාහ දරන්නේ තමන් කැමති ඉෂ්ඨ, ප්‍රිය අරමුනු සහිත ලෝකයක පැවැත්මක්. 

    නමුත් අනන්ත සංසාරයේ සිට එන අපිට කවදා හෝ දවසක ඉෂ්ඨ, ප්‍රිය අරමුනු සහිත ලෝකයක් අපි කැමති සේ පවත්වා ගන්න හැකි වුනා නම් අපි තාමත් ඉන්නේ එතන. ඒ ස්භාවයන් රැක ගෙනම ඉන්නවා. නමුත් ඒ සියල්ලත් ගෙවිලා වැනසිලා අපි අද මෙතන ඉන්නවා. මේක තමයි ලෝක ධර්මතාවය. 

    එසේ නම් අපිට මතුයම් දවසක හෝ ඉෂ්ඨ, ප්‍රිය අරමුනු සහිත ලෝකයක් අපි කැමති සේ පවත්වා ගන්න හේතු තිබෙනවාද?

    එසේ නම් මිදීම හැර නොඇල්ම හැර වෙන ගන්න ඥාණවන්ත තිරනයක් තිබෙනවාද?

    Tissa Mahima Senanayake
    මගේ සටහන් මකා නොදමා පිළිතුරක් දීම ගැන ස්තුතියි. ඔබේ සාමාජික යන්ගේ සුබසෙත සදහා එක කරුණක් ගැන මුලින් සාකච්චා කරමු. ඔබ මෙසේ කියයි.

    "මේ ලෝකයේ සියලුම දේවල් වල ඉස්තිර නැති ස්භාවයක් තිබෙනවා. ඒ නිසාම ලෝක සත්වයා ගෙවිලා වැනසිලා යන දේවල් තමන් කැමති සේ පවත්වා ගන්න උත්සාහයක යෙදෙනවා."

    මම ලෝකය මායාවක් බව දැක එම ලෝකයෙන් නිදහස් වුයෙමි. නමුත් ඔබත් ඔබේ ගුරුවරයාත් ලෝකයක් පිළිගෙන එම ලෝකයේ ගෙවිලා වැනසිලා යන දේවල් ගැන කතා කරයි. එම දේවල් තමන් කැමති සේ පවත්වා ගන්න උත්සාහයක යෙදෙන බවත් කියයි. මගේ ප්‍රශ්නය නම් ඔබත් ඔබේ ගුරුවරයාත් ලෝකය පිළිගන්නේ නම් එම පිළිගත් ලෝකයෙන් නිදහස් වන්නේ කවදාද? ලෝකය පිළිගත් පසු එයින් නිදහස් වන්නේ කෙසේද? 

    නිවන තිබෙන්නේ ලෝකයෙන් එතෙර නොවද? 
    මෙම සටහන ඔවුන් විසින් කපා දමන ලදී.
    about 9 months ago · Report

    3.

    Topic: දුක



    • බුදු දහමේ සදහන් වන දුක කුමක්ද යන්න අවබෝද කර ගත හැකි ධර්මයක් නොවෙයි. ලෝකය පිළිගත් කෙනාට එදිනෙද ජිවිතයේ දුක් ගහට විදින්නට සිදු වෙනවා. බුදු දහමේ දුක ලෙස හදුන් වන්නේ එය නොවෙයි. මෙය ඉතාමත් ගැබුරු ධර්මයක්. නමුත් මෙය ඉතාමත් පැහැදිලියි. දුක තියෙන්නේ ලෝකය තුල. ලෝකය නිර්මාණය වන්නේ පිලිගැනීම නිසා. දුක කියන්නේ ලෝක ධර්ම පිලිගැනීම හෝ නොපිළිගැනීම නිසා තමන් ම නිර්මාණය කර ගත් ධර්ම තාවයක්. නමුත් අපිට පිළිගැනීමෙන් අයින් වෙන්න බැහැ. පිළිගැනීමෙන් අයින් වුන ගමන් අනෙක් අන්තයට වැටෙනවා. දැකීම තුලින් දුකෙන් නිදහස් වෙන්න පුළුවන් කියන්නේ ඒ නිසයි.
      about 8 months ago · Report

      4.

      Topic: Why accept?


      A teacher advises his followers to believe or accept a certain Dhamma or doctrine because that Dhamma or doctrine is not true. A true dhamma or doctrine is seen and it is not necessary to believe or accept it.
      about 5 months ago · Report


      5.

      Topic: අනාගත බුද්ධ



      • බොහෝ බෞද්ධයෝ අනාගත බුද්ධ පහළ වන තෙක් බලා සිටිති. අනාගත බුදුන්ගේ ශරීර ස්වභාව යද ගණනය කරති. පන්සිල් අටසිල් දස සිල් ආදී සිල් වෘත ද සමත විදර්ශණා ආදී භාවනා ක‍්‍රම ද ත‍්‍රිපිටකයේ ඇති ආකාරයටම මෙම අනාගත බුදුන් වහන්සේ දේශණා කරන්නේ යයි ඔවුහූ කියති. කොටින්ම කියනවා නම් අනාගත බුදුන් දේශණා කරන සියළු දර්ම මේ අය දනිති. බුදුන් කවුරුන්ද යන්න දන්නේ නම් සහ එතුමා දේශණා කරන දර්මය ද දන්නේ නම් මෙම අනාගත බුදුන් පහළ වනතෙක් බලා සිටින්නේ ඇයි දැයි තම තමන්ගෙන් ම අසා පිළිතුරු සොයා ගත යුතු ප‍්‍රශ්ණයකි.

        අනාගතයේ පහළ වන බුදු කෙනෙක් බලාපොරොත්තු වන බොහෝ බෞද්ධයෝ වර්ථමානයේ පහළ වූ බුදු කෙනෙක් ගැන නොදනිති. පෙර නෑසූ දර්මයක් වර්ථමාන බුදුන් දේශණා කරන බව ද මෙම බෞද්ධයෝ නොදනිති. එම නිසා වර්ථමානයේ පහළ වී ඇති බුදුන් පෙර නෑසූ ධර්මයක් දේශණා කරන විට එම දර්මය තමන් මෙතෙක් කාලයක් ඉගෙන ගත් දර්මයට පටහැනි බැවින් බුදු දහම විනාශ කරන්නේ යයි බුදුන්ට චෝදනා කරති, ඔවුහු බුදුන්ට එරෙහි වෙති.
        අනාගත බුදුන් පහළ වීමටත් පෙර සිටම එතුමාට ගෞරව කරන, විවිධ වූ පුද පූජා පවත්වන ජනයා බුදුන් පහල වූ පසු එතුමාට ගරහතී .
        about 11 months ago · Report
      • ඔවුහ ධර්ම පහුර හිස තබාගෙන මෝහ ගඟ තරණය කරන්නට ගොස් ගිලෙන අය වෙති.
        about 11 months ago · Report
      • I'm with you too.When ready train is gone.Most of people don't understand that unfortunately.They respect Buddha But when buddha comes they try to block Buddha's arrival.Thanks Dr.Tissa
        about 11 months ago · Report
      • බොහෝ දෙනා ඉන්ද්‍රිය හරහා ම බුදුන් දැකීමට වෙර දරයි. ඒ වෙනුවෙන් තව අවුරුදු 2500 ක් ගත කිරීමට ඔවන් සූදානම්ය.

        කෙදිනක හෝ මෙම විද්‍යාව නමැති තුඩ පහලවන තුරු ඔවුන් අමා ඵල සොයමින් සසර සරනු ඇත. (මෙම මෛත්‍රී බුද්ධ නම් වෘක්ශයෙන් අමා ඵල නෙලීමට ඔවනට තුඩ තවම නැති බැවින්)
        about 11 months ago · Report
      • excellent statement Vidura...
        about 11 months ago · Report


        6.


        Topic: සත් ධමිමං පරම ුර්ලබං



        ඔබගේ සංසාර ගමණ ගැන තමා තුලින් බලන්න සසර මොහොතක් වත් වර්ණා කිරීම, පුනරුප්පත්තිය පිලිගෙන කටයුතුකිරීම භයංකාරය මක්නිසාද අප මනුෂත්වයෙන් නියම ඵලය නොලැබුවහොත් සියල්ල අසාර්ථකය. http://www.satyagaveshi.org/ ධර්මදේශනා ඔබගේ ජීවිතයේ මෙතෙක් දිගට පවත්වාගෙන ආ ගමන්මග වෙනස්කර යමක් සිතන්නට ඔබට ඉඩ ලබාදෙයි. නමුත් මෙයින් බුද්ධත්වයට හෝ රහත් තත්වයට මෙයින් පත්වන්නේ නැත නමුත් සියනලු මුලාවන්, අන්දකාරයන් තමාට පැහැදිලිව දැකිය හැක. මෙය දකිනවාත් සමගම නතරකිරීමට එනමි උප්පත්තිය, ජාරා, මරණ ජය ගනීමට ඔබ තුලින් හැකිය. අද දින Online ධර්මදේශනාව ලබාගන්න මෙම සේවාවක් ලෙස නොව මුලුමහත් ලොක වැසියාවෙනුවෙන් මනුෂ්‍යයාට කරන සත්කාරයකි. මනුෂ්‍යයාට පමණයි මෙය තේරැමිගැනීමට හැකි වන්නේ

        http://www.satyagaveshi.org/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=15%3A2011-online-discussion&Itemid=2

        ස්තුතියි.
        http://www.satyagaveshi.org/

        7.
      =======================================================================



          • Topic: ෴“I” (self-view) is not a problem ෴



            • Every ordinary person has the self-view. Most frequently in our life, we use words “I,” “me,” “my,” “mine” and “myself”. These words are used to express an identity and possession. Yes, this is the EGO. We have developed the self-view from the childhood. It is a part and parcel of our understanding process. As child grows up, the KNOWLEDGE is built up with “I” thought. The child accumulates knowledge with duality, like good and bad etc. Every spiritual teacher says that “I” is false self and illusory self.

              Yes, “I” is illusory self. That is true. But on the other hand, when you say “I” is illusion this indicates that there are realities (or truth) too in our knowledge. Most spiritual teachers instruct their followers to recognize illusion as illusion. In other words, they ask to recognize “I” as illusion. They say: if you can recognize illusion as illusion, it (illusion) gets dissolved.

              Is knowledge real? If knowledge is real, how does illusory “I” arise from the real knowledge? Many spiritual teachers have no answer for these questions. They say “I” is illusion but “chair” is real!

              As I have revealed in my article ‘King Kakille’s Judgment’, all knowledge that is acquired from gurus (teachers parents etc) is illusory. It is a useless attempt if you try to recognize “I” as illusion because you cannot recognize anything without illusory knowledge. You will never be able to eliminate self-view by recognizing the “I” as illusion. You will again be trapped by the illusion “I”. If one is attempting to get rid of self-view, OR attempting to recognize “I” as illusion, he/she will never find the truth”.
              The “I” (self-view) is not the problem. The problem is the KNOWLEDGE. All knowledge is illusion. You cannot dissolve the illusion by RECOGNIZING illusion as illusion. Why? because, you cannot RECOGNIZE anything without illusory knowledge.

              If you have no self-view, you will never find the truth.

              Dr Tissa Senanayake (tissamahima@gmail.com)
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • End of this article I have written “If you have no self-view, you will never find the truth.” I wrote it purposely, but I know many people confuse with this sentence. Only human beings with good mental condition have self-view. That is why human being can see the truth. Animals have no self-view that they cannot see the truth.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • ඇත්ත ඇති සැටියෙන් අදුරගන්නේ නැති නම් කොහොමද දුකින් නිදහස් වෙන්නේ....? ඇත්ත ඇති සැටියෙන් දැකීම තුල අවබොධයෙන් කලකිරීම ඇතිවෙනවා. අවබොධයෙන් කලකිරීම ඇති වුනාම ඇලීම දුරුවෙනවා. ඇලීම දුරුවුනාම නිදහස් වෙනවා. මායාව, මායාව ලෙස හදුනගත්තොත් තමයි ඇත්ත ඇති සැටියෙන් දැක්කා වෙන්නේ.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • ඔබ ඇත්ත ඇති සැටි යෙන් දකින්න හදනවා දැනුම තුලින් ගත් අවබෝදයෙන්. හොදයි කියන්න මට එක(1) ඇති සැටියෙන් දකින හැටි.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • එක(1) is simply "one". Do we really need to talk about it?
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • what is 'one'?
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • 'one' is 'one'.

              Again let me ask from you, "Do we really need to talk about 'one' ?
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • එක (1) යනු, සියලු සත්ත්වයින් පිහිටලා සිටින්නේ ආහාර මතයි. දැන් මම අහනවා ප්‍රශ්නයක්, දෙක (2) කියන්නේ මොකක්ද......? මරණයෙන් නිදහස් වූ අය මේකට උත්තරය දන්නවා. හැබැයි ඒ අය උත්තර දෙන්නේ නම් තමන් තුලින් ඇති වුන අවබොධයෙන් විතරයි. කාගෙන්වත් අහල හො වෙනත් ක්‍රමයකින් සොයාගෙන නෙවෙයි. තමා තුලින් ඇති වෙච්ච අවබොධයෙනුයි.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • To Deshan හරි මම ඔය 12 දන්නවා. එතන හොද තැනක් ධර්මය දකින්න. නැවත ඔය 12 කියවල බලන්න. මේ ධර්ම වලින් කුමන ධර්ම ලෝකෝත්තර ද කුමන ධර්ම ලෞකිකද කියල. අංකෙ විතරක් කියන්න ඒ ඇති. 
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • Dear Chamath
              I have given one (1) to see some dhamma. This paragraph is part of my article. Pl read it and comment it.

              The platform of the all the existence of the theories in the world are postulates (hypothesize). It is not the reality. The physics is based on the time distance and matter. But time cannot be defined. In the geometry, distance is defined as shorted distance between two points. But ‘point’ cannot be defined. The matters are made by atoms. But atom is just only model. Not only theories, all religions are also based on the postulates. Can we find the truth from false base? 
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • "The platform of the all the existence of the theories in the world are postulates (hypothesize)."
              So that's what they call as 'Science'.

              "It is not the reality."
              What is reality then? Standards were defined when they were proven to be accurate. However, most of the things what we know in Physics are superfluous to our requirement to end suffering.
              For example, Albert Einstein found E=MC2, but the Buddha didn't reveal it, right? Why? Isn't it because E=MC2 is useless for attaining Nirvana? What (most of the things) we find in science are unnecessary stuff to end suffer.

              "The physics is based on the time distance and matter."
              Well, physics is the study for understanding how the universe works such as energy, matter, atoms.
              I again say that (most of) these are unnecessary for humans to attain Nirvana.

              "But time cannot be defined."
              Do you really need to define it?

              "In the geometry, distance is defined as shorted distance between two points."
              It's funny when you define 'distance' using 'distance'.
              In physics, 'displacement could defined as shortest distance between two points.'
              Anyway, is it really necessary to define distance?

              "But ‘point’ cannot be defined."
              Do you really need to define point?

              "The matters are made by atoms."
              And atoms are made by electrons, protons an neutrons and they are made by leptons and quarks. (Well, that's what I've learnt)
              So, what's the big deal?

              "But atom is just only model."
              Well, atom is a planetary model nowadays, with electrons orbiting the nucleus. So?

              "Not only theories, all religions are also based on the postulates."
              And also belief. However, if postulates are made using proper investigation with evidence and correct facts, then is there a problem?

              "Can we find the truth from false base?"
              For whatever the base, you need to have wisdom to filter the truth from false.

              What I want to emphasize is that we shouldn't make ourselves complicated by going through complicated things such as defining time, universe etc. The Buddha said that thinking about the world too much will make a person mad.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • Yes, you can define everything but using something in the knowledge. Again you can define something using something in the knowledge etc. Buddha reveals truth. E=mc2 is knowledge. The truth is beyond the knowledge. Without Guru you can have any kind of knowledge. You have trust knowledge as truth. But you don’t know it is right or wrong. This is the problem with knowledge. The knowledge is enough to live in the world, but the knowledge is not enough to get rid of the jathi jara viyadi marana. You know why? The jathi jara viyadi marana are in your knowledge. Nobody can see it without Buddha. It is not the learning process. Guru’s path is to death. Buddha’s path is to truth. You need to at least understand Guru’s path and Buddha’s path before go middle path.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • "E=mc2 is knowledge."

              Isn't that also supposed to be a truth? The thing is that, this truth may be disastrous for the world.

              "The knowledge is enough to live in the world, but the knowledge is not enough to get rid of the jathi jara viyadi marana."

              Yes, the knowledge what we've got from childhood is to help live in the world. But my question is, can't we get knowledge to get rid of jathi jara viyadi marana? After we get the knowledge, then we apply that knowledge to get rid of jathi jara viyadi marana. For example, you say that we have to get rid of knowledge to attain Nirvana.

              So,

              Knowing that "Getting rid of knowledge is required to attain Nirvana" is also a knowledge. Isn't it? Because, first of all we've got to know what has to be done to get rid of this Sansara.
              over a year ago · 
               · Report · Delete Post
            • You cannot find any truth in the words and from the world. But without words you cannot see the nirvana.

              Yes, "Getting rid of knowledge is required to attain Nirvana" is also a knowledge”. That is why Buddha cannot preach. After 20 years of preaching, Buddha said “I did not preach any word” in Panna Sutra.

              If some one has no knowledge, he/she cannot see the nirvana. We need knowledge to ‘see’ “the knowledge is wrong”. The Buddha’s path is seeing path not the understanding path. PL sees my ogha tharana suthra again to find the middle path. 
              about 12 months ago · 
               · Report · Delete Post
            • "After 20 years of preaching, Buddha said “I did not preach any word” in Panna Sutra."

              Could you explain it ? Can you give the exact meaning what the Buddha said ?

              So, didn't the Buddha preach his first sutra ? (i.e. the sutra about four noble truths)
              about 12 months ago · 
               · Report · Delete Post
            • It is very hard to explain by words Chamath. In one way I can say that ‘You cannot find Buddha’s vision through the words. Buddha gives answer for the Q. If you accept the Buddha’s answer; The Buddha Dhamma (say) “ I did not preach any word” and your acceptance of the Buddha’s word are contradicted. How do you accept Buddha’s word if Buddha did not preach? But Buddha’s Dhamma has no any kind contradictions.

              So, didn't the Buddha preach his first sutra ? No, Buddha preach the Damma chakra pavathvana sutra'.
              about 12 months ago · 
               · Report · Delete Post
            • And this 'Damma Chakra Pavathvana Sutra' is still turning.
              about 12 months ago · 
               · Report · Delete Post

              8.

          Topic: ෴ තර්කය විතර්කය සහ සැකය ෴



          • මහරජ මේ ගස කුමක් ද? ස්වාමීණි එය අඹ ගසකි.

            මේ අඹ ගස හැර තවත් අඹ ගස් තිබේ ද? එසේය, මේ වනයේ තවත් බොහෝ අඹ ගස් තිබේ.

            මේ අඹ ගසත් අනෙකුත් අඹ ගසුත් හැර තවත් ගස් තිබේ ද? එසේය ස්වාමීණි, මේ වනයේ වෙනත් බොහෝ ගස් තිබේ.

            ඒ අඹත් ඒ නොඅඹත් හැර තවත් ගස් තිබේ ද? එසේය ස්වාමීණි, එයනම් මේ අඹ ගසය.

            ඉහතින් දැක්වූයේ මිහිදු මහ රහතන් වහන්සේත් දෙවන පෑ තිස්ස මහරජුත් අතර පැවැති සංවාදයකි. මෙම සංවාදය තුලින්, මිහිදු හිමියන් විසින් තිස්ස රජුගේ මතක ශක්තිය පරීක්‍ෂාවට ලක් කළේ නැත. උන්වහන්සේ තිස්ස රජුගේ තර්කන හැකියාව පරීක්‍ෂා කළ සේක. තර්කය සහ විතර්කය යනු සත්‍ය ගවේශකයකු තුල තිබිය යුතු අවශ්‍ය ම මෙවලමකි.

            මිහිදු මහ රහතන් වහන්සේ තිස්ස මහ රජුට දේශණා කළ චුල්ල හස්ථි පධෝපම සූත‍්‍රයෙන් අපිට කියා දෙන්නේ ධර්ම පිළිගැනීමකින් හා ප‍්‍රථික්‍ෂෙප කිරීමකින් තොරව සත්‍ය දකින තෙක් ගමන යන්නේ කෙසේ ද යන්නයි. පොළොවේ සටහන් වූ හස්ථියකුගේ පතුලේ විශාලත්වය දැක හස්ථියාගේ විශාලත්වයත් කුලයත් දකින්නට නොහැකිය. හස්ථියෙක් පිට අතුල්ලන ලද ගසක් දැක ගසේ පිට අතුල්ලන ලද ස්ථානයට පොළොවේ සිට ඇති උස බලා හස්ථියාගේ විශාලත්වය ගැන නිගමනයකට බැසිය නොහැකි ය. හස්ථියා ගැන නිවැරදි නිගමනයකට පැමිණීමට නම් හස්ථියාම දැකිය යුතුය. හස්ථියා දකින තෙක් හස්ථියා කෙබදු ආකාරයේ ද යන්න ගැන සැකය තිබිය යුතුය. සැකය නැති වන්නේ හස්ථියා දුටු විට පමණි. හස්ථියා දකින්නට පෙර හස්ථියාගේ ස්වභාවය මෙසේ යයි පිළිගතහොත් හස්ථියා දැකීමේ අවස්ථාව මගහැරීයයි. අවාසනාවකට මෙන් බොහෝ සත්‍ය ගවේශකයෝ අන් අය කියා දුන් ධර්ම සැකයකින් තොරවම පිළිගෙන නිවන ඈත් කරගනිති. ඔවුහු ධර්ම කෙරෙහි සැක ඇතිකර ගැනීමට බියවෙති.

            තර්කය විතර්කය තුලින් ඥාන පහළ කරගත් ඥාණවන්තයා බුදුන් වහන්සේ දේශණා කරන චුල්ල හස්ථි පධෝපම සූත‍්‍රය වැනි ලෞකික උපමා තුලින් ධර්ම දැක ලෝකයෙන් එතෙර වෙති. තර්කය හා විතර්කය නැති සත්වයා තුල ඥාන පහළ නොවෙයි. එමනිසා තර්කය හා විතර්කය නැති අඥානවන්තයා බුදුන් වහස්සේ දේශනා කරන සූත‍්‍ර කටපාඩම් කර ඒවා ධාරණය කර ආචාර්ය මහාචාර්ය ආදී උපාධි ලබා ගැල් පන්සියයක බඩු පටවාගෙන වෙළදාමේ යති.

            චුල්ල හස්ථි පධෝපම සූත‍්‍ර ධර්මයට අනුව ඔබ හස්ථියා දකින්නේ, කැලෑවෙන් එලියට ආ විටය. මෙහි හස්ථියා නම් ප‍්‍රඥාවයි. කැලෑව නම් දැනුමයි. දැනුම නැමති කැලෑවෙන් නිදහස් වන තෙක් ප‍්‍රඥාව නැමති හස්ථියා දකින්නට නොහැකි ය.

            තර්කය විතර්කය සහ සැකය යමෙක් නිවන කරා මෙහෙය වුව ද මෙම ධර්ම ද නිවනට බාදාවකි.

            ආචාර්ය තිස්ස සේනානායක
            E-mail:- tissamahima@gmail.com
            over a year ago · Delete Post

          • ඔව්, ඒක ඇත්ත. ප්‍රඥාව හස්තියකුගේ හැඩයට උපමා කළහොත් එය නොදකින අප අන්ධයන්ට උපමා කළ හැක (පැරණි උපමා කථාව ). එක් එක් අන්ධයා අලියාගේ කකුල, වළිගය, හොඩවැල, කණ ආදිය අල්ලාගෙන, එයම පිළිගෙන, එපමණකින් නැවති අලියා මෙබදු හැඩ ඇති සතෙකැයි නිගමනය කරයි. එහෙත් සැකය, තර්කය හා විතර්කය ඇති අන්ධයන්ට පමණක් නොනැවති, විවිධ පැතිවලින් විමර්ශනය කර හස්තියාගෙ සත්‍යය හැඩයට වඩාත් ආසන්න නිගමනයකට එළඹිය හැකියි. (හස්තියාගේ සැබැම හැඩය දකින්නේ 'පෙනිම' ලබන මොහොතේදිය.)

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • ප්‍රඥාව උපමා කරන්නේ හස්තියට විනා හස්තියාගේ හැඩයට නොවේ. ප්‍රඥාව හස්තියාගේ හැඩයට උපමා කරන්නෝ ලීයෙන් සාදන ලද හස්තියට නියම හස්තියයි රැවටෙති. එසේ රැවටුන බොහෝ දෙනක් ලෝකයෙන් එතෙර නොවී, තමා ලෝකයෙන් එතෙර වී ඇතයි රැවටෙති.

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • මම හිතන්නේ මේ ලිපිය ලියපු කෙනා අදහස් කරන්නේ චූල හත්ථිපදොපම සූත්‍රය. ඔය සූත්‍රයේ කොතැනකවත් නෑ හස්තියා දකින්නේ කැලෑවෙන් එලියට ආ විටයි කියලා. අනිත් එක ඔය සූත්‍ර දේශනාවේ තියෙන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේ ගැන, ආර්ය සද්ධර්මය ගැන, ආර්ය සන්ඝ රත්නය ගැන, නියම ආර්යශ්‍රාවකයා පැහැදීම ඇතිකරගන්න ආකාරය ගැන. මේ නම් බුදුරජාණන් වහන්සේ නමක්මයි කියලා කෙනෙක් ස්ථිර නිගමනයකට එන්නේ සියලු කෙලෙසුන් නසා අරිහත්වයට පත් වූ පසු බවයි මේ උතුම් දේශනාවේ තියෙන්නේ. මේ හිස් මිනිස්සු බුද්ධ දේශනාවත් තමන්ට ඔන හැටියට වෙනස් කරනවා. මේ හිස් පුරුෂයාටද නුවණැති සත්පුරුෂයෙක් පිහිට වෙවා............!

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • මේ පුරුෂයා ධර්මයෙන් හිස් වුයෙමි. ලෝකය තුල තිබු ජාති ජරා වියදී සහ මරණයෙන් ද හිස් වුයෙමි. ඔබත් හිස් වෙන්න.

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • "මේ පුරුෂයා ධර්මයෙන් හිස් වුයෙමි. ලෝකය තුල තිබු ජාති ජරා වියදී සහ මරණයෙන් ද හිස් වුයෙමි."



          • Are you living with sexual pleasure?

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • yes

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • Now is there another meaning in your answer?



          • A person who wants to get rid of desires clearly gets rid of sexual pleasure in no time.

          • over a year ago · 
             · Report · Delete Post

          • "A person who wants to get rid of desires clearly gets rid of sexual pleasure in no time."



          • Yes, But Buddha's path is to get rid of Dukka (jathi jara viyadi marana) not the desires. Desire will eliminate after Anagami, but without effort. 

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "Yes, But Buddha's path is to get rid of Dukka (jathi jara viyadi marana) not the desires. Desire will eliminate after Anagami, but without effort."



          • But shouldn't there be a control ?



          • If a person goes to prostitutes regularly, how can he attain Nirvana ?

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "If a person goes to prostitutes regularly, how can he attain Nirvana ?"



          • yes, he can. how? seeing truth.

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "yes, he can. how? seeing truth."



          • By going to prostitutes and having sexual pleasure all the day using all the "uncultured" sexual behaviors, including..... (censored) and at the same time seeing the truth ?

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • What about Seela ? Five precepts ? The third one ?

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "By going to prostitutes and having sexual pleasure all the day using all the "uncultured" sexual behaviors, including..... (censored) and at the same time seeing the truth ?" Yes.



          • What about Seela ? Five precepts? The third one ?


          • First attain nirvana, and you have Panna (wisdom) then Seela and Samadi. This Seela is permanent. It is not downdoad and upload from 8 to 5 and 5 to 8. 

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Isn't the order supposed to be Seela, Samadhi, Pragna ?



          • What's the point of getting seela and samadhi after attaining Nirvana, because it's over, isn't it ?



          • So, Dr. Tissa, you aren't telling me that I could go to night clubs at everyday night and have sex with all the girls and ladies and bring some girls to my house and then into my bedroom and put dozens of ladies around my body and tell then to make me to have maximum pleasure all the night everyday, and then attain Nirvana ?



          • Lord Buddha said, "If a man sleeps on a comfortable bed with pretty ladies / slaves around him, he will not be taking a good sleep because he is burning with the fire of Raga, but wise people who have attained Nirvana like me, even sleeping outdoor over a ground full of leaves at a shivering night will give a good sleep."

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Isn't the order supposed to be Seela, Samadhi, Pragna ?


          • Yes , the order is Pragnna Seela Samadhi.



          • What's the point of getting seela and samadhi after attaining Nirvana, because it's over, isn't it ?



          • No point, but what can you do if seela and Samadhi come up without effort after pragna?



          • He.. he.. No No I am not telling like that. You can attain nirvana once you see the truth. The truth is away from the duality (good and bad etc.).



          • Yes, once ordinary man realize, he cannot have good sleep on a comfortable bed with pretty ladies / slaves around him, he would go see the Buddha and attained the Nirvana. 

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "Yes , the order is Pragnna Seela Samadhi."



          • Please enlighten me on this. Because, isn't the order supposed to be Seela, Samadhi, Pragna ? Without Seela, you can't go to Samadhi and without Samadhi, you can't go to Pragna ?

          • about 12 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Long ago (12 yeas back), one of school invited me to give a lecturer to the students. The summary of the lecturer was ‘Without Seela, you can't go to Samadhi and without Samadhi, you can't go to Pragna’. Yes this is the way of all most all Buddhist people are getting to get rid of sansara. I was too. But I had suspicion of this path. I heard only one sentence from the Master Siriwardana. He said that the path to the enlightenment is ‘Pragnna Seela Samadhi’ but not the ‘Seela Samadhi Pragnna’. එම වාක්යt අසා, යටිකුරු වී සිටි මම උඩුකුරු උනා.

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "එම වාක්යt අසා, යටිකුරු වී සිටි මම උඩුකුරු උනා."



          • Dr, are you absolutely sure that it's not the other way round ?; "එම වාක්යt අසා, උඩුකුරු වී සිටි මම යටිකුර උනා." ?

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • What I have heard from the Thai forest masters, the order is not really a matter. They say that the each quality feeds the other two. Ajahn Chah has once said that it's like a coil of three strings. Each one strenthens the other two and the progess is made only when all the three are present with in the practitioner.



          • It is very clear even to us. For example, if somebody gives up the attachment to his bad habit of sexual misconduct by his will (this is Panna / Wisdom) he naturally develops his seela and as a result he will be more calm (a coductive state to achive Samadhi) since he knows he is not involved in any wrong doing. On the other hand, if somebody willfully develops seela to refrain from intoxication (drugs etc) it helps developing Panna and Samadhi both.



          • I am sure in gradual development of noble eightfold path, Buddha should not have meant any strictness of the order in developing the qualities. I think Mr Siriwardana has introduced this new notion just to support his argument that meditation is not useful to attain Nirvana.

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "For example, if somebody gives up the attachment to his bad habit of sexual misconduct by his will (this is Panna / Wisdom) he naturally develops his seela....."



          • Isn't giving up the attachment to his bad habit of sexual misconduct by his will supposed to be Seela ?

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • According to the Thai masters, "letting things go" even by a beginner is a act of wisdom. However, the act itself amounts to maintaining seela, by defition, you are right.



          • So again, it is "seela, samadhi, panna DANGARAYA" obviously. Not necessarily occuring one after the completion of the other quality.



          • In essence, those who have practiced Buddha's teaching in reality (like Ajahn Chah) have not just trapped themselve into the "order of the word in the Paali cannon". Instead, have simply showed us that the traditional teaching is a practical thing to do.....!

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Didn't Lord Buddha explain an order ?

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Before answering that question, I must tell you that my knowlege on Paali cannon is limited, so my answers on this may not be perfect.



          • From what I have read, Lord Buddha has deviced a variety of techniques depending on the advisee. To a majority of ordinary desciples he has preached to focus on seela as a prerequisit to practice the path.



          • In special occasions, like in "Wagiya" (as I remember the name of the monk of the subject) there was a exception. Wagiya complained to the Buddha that he could not remember all the rules of vinaya (seela) and practice them and asked for a simpler formula. So Buddha said " OK, I have a very easy one for you, hereafter when you see something, you think there is nothing more than mere sight. When you listen to something (including dhamma) there is nothing more than sound of it...and so on and so forth for the other sensory objects...." And Buddha assured him the enlightenment sooner if he practiced it. According to the cannon, Wagiya succeded by that practice. This is directly starting from wisdom / panna.



          • But even in the comtemporary Buddha's time, not everybody was asked to do it, because this is harder for ordinary majority. Buddha geneiously chose the right Kammatthana for the right person.



          • What Dr Senanyake preaches is more analogous to the above teaching given for Wagiya except for desciptions for killing knowledge. But I doubt the practicability and I reject his idea that this is the only teaching.



          • There is a very specific detailed description on how to practice noble eight fold path in Visuddhimagga witten by Buddhagosha Thera written after about 1000 years after Buddha. This is considered to be a replacement of Sinhala desciption of how to practice, Hela Atuwaa. Buddhagosha Thera is known as a scholar (like us) not as a practitioner. So people doubts some of his descriptions and practicability. However, the desciptions given by Minhindu Thera in Sinhala called "Hela Atuwaa" has been lost in sometime in between.



          • The same doubt has been cited by Mr Siriwardana as I heard from someone else. Mr Siriwardana said that the entire story of medition has been a idea of Buddhagosha Thera himself. But when I did little bit of research on this claim, I found that all the other schools of Buddhism including Mahayana, which brought the teaching todate indepedatly from Buddhagosh Thera, do describe Vipassana as the base to enlightenment.



          • So nobody can prove the claim that medition was not recommended by Buddha.



          • I think thiis is more than you wanted to hear.....

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • "So nobody can prove the claim that medition was not recommended by Buddha."



          • How could someone claim that kind of a thing when even Lord Buddha achieved Buddhahood while meditating ? Wasn't he meditating ?

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Let me answer your question little later, I am at work now. This is just a argument made up by Dr Senanyake and his group, but not a sound one.

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • I heard only one sentence from the Master Siriwardana. He said that the path to the enlightenment is ‘Pragnna Seela Samadhi’ but not the ‘Seela Samadhi Pragnna’.



          • එම වාක්යt අසා, යටිකුරු වී සිටි මම උඩුකුරු උනා. You know why? I did not hang on the words. There is nothing more than sound of it. You are……….

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • Many of followers need more and more and more effort to see ‘the effort is use less to see the truth.’ They will carry on their effort more than million of Kalpe if they cannot see ‘the effort is use less to see the truth.’

          • about 11 months ago · 
             · Report · Delete Post

          • @ Chamath: Dr Senanayake and his group try to make an argument that Meditation was not helpful for Buddha to attain Nirvana. What they say is that Buddha mentioned he did not have any teacher for his achievement (that's why he is called Samma Sambuddha) and he said all his past efforts were in vain.



          • This is not a sound argument for more than one reason.



          • 1. Lord Buddha's main formula to achieve Nirvana is based on "Anithya Dukka Anathma", which is very unique and only founded by Siddhartha Gothama. So he can easily say that he did not have a teacher to his main discovery.



          • 2. Even if Buddha says that "I did not have any teacher" does that mean he never used anything existed before. He at least used a laguage he learned from somebody else. This is a place Dr Senanyake and his gounp taking an advatage of a single word without purposely dropping the context.



          • (But when they lose arguments they'd say "don't take words" :-)....)



          • 3. He said nothing he learned for the past years of wandering before he enlightened were not useful refers to many things.


          • He practiced all the higher levels of tranquil meditations into Arupa Jhanas, But lord Buddha later said they were not useful. The useful level of traquile meditation was probably an ordinary thing to learn in Buddha’s time. The austere practices of 6 year without even food were not helpful for sure. However, they were someway helpful for him to understand that the true path was somewhere else. Thomas Edison once said he discovered 2000 ways of failing to make a light bulb before he made the working one.


          • Lord Buddha is a great searcher who really practiced the available methods before he decided that they were not effective. But today Dr Senanyake and his group criticize the Vidharshana meditation not even leaning what it really means. Buddhist practice only recommends a moderate level of tranquil meditation (Samatha) up to Rupa Jhana just to make a conductive mind to observe the sensory inputs without being trapped into them. (But Mr Siriwandane is misleading people by saying that traditional teaching ask for Neva Sanya and Na Sanya level meditations).



          • So as a conclusion we can see that Dr Senanayake and his group are making arguments to nullify the use of Vidharshana as a mean for attaining Nirvana. For this they have to catch isolated words from here and there to make their argument. 




0 comments:

Post a Comment